1. Turnering för VI Nationer 2025
  2. Nationer
  3. Clubs
  4. Skjortor
  5. Skor
  6. Utrustning
  7. Barn
  8. Lifestyle
  9. Varumärken
  10. Avstängning
Kundservice i Frankrike
Säker betalning
Enkel avkastning

Försäljningsvillkor

Inledning

De nuvarande allmänna försäljningsvillkoren gäller för alla försäljningar som görs på webbplatsen House of Rugby.

Webbplatsen https://house-of-rugby.se/ är en tjänst från:

  • Företaget SPACEFOOT SAS
  • beläget 36 rue Raspail 92300 Levallois-Perret FRANCE , Frankrike
  • webbadress: https://house-of-rugby.se/
  • e-post: contact@house-of-rugby.se
  • telefonnummer: +33 1 86 47 62 58

Webbplatsen House of Rugby säljer följande produkter: kläder, skor och accessoarer.

Kunden förklarar att han/hon har tagit del av och accepterat de allmänna försäljningsvillkoren innan beställningen görs. Bekräftelsen av beställningen innebär därmed att de allmänna försäljningsvillkoren accepteras.

Artikel 1 - Principer

De nuvarande allmänna villkoren uttrycker hela avtalet mellan parterna. Köparen anses därmed acceptera dem utan förbehåll.

De nuvarande allmänna försäljningsvillkoren gäller med uteslutning av andra villkor, särskilt de som gäller för försäljning i butiker eller andra distributions- och marknadsföringskanaler.

Dessa villkor är tillgängliga på webbplatsen House of Rugby och kommer vid behov att ha företräde framför andra versioner eller dokument med motsägelsefulla villkor.

Försäljare och köpare enas om att dessa villkor exklusivt ska styra deras relation. Säljaren förbehåller sig rätten att när som helst ändra sina allmänna villkor. De kommer att gälla så snart de publiceras online.

Om en försäljningsvillkor skulle saknas, kommer den att regleras av sedvana som gäller inom sektorn för distansförsäljning där företagen har sitt säte i Frankrike.

Artikel 2 - Innehåll

Syftet med de nuvarande allmänna villkoren är att definiera parternas rättigheter och skyldigheter i samband med den online försäljningen av varor som erbjuds av säljaren till köparen, via webbplatsen House of Rugby.

Dessa köp avser följande produkter: kläder, skor och accessoarer.

Artikel 3 - Förhandsinformation

Köparen erkänner att han/hon har blivit informerad, före beställningen och ingåendet av avtalet, på ett tydligt och begripligt sätt om de nuvarande allmänna försäljningsvillkoren och all information som anges i artikel L. 221-5 i konsumentlagen.

Följande information lämnas till köparen på ett klart och begripligt sätt:

  • de väsentliga egenskaperna hos varan;
  • priset på varan och/eller beräkningsmetoden för priset;
  • om tillämpligt, alla ytterligare transport- eller leveranskostnader samt eventuella andra avgifter som kan bli aktuella;
  • i avsaknad av omedelbar genomförande av kontraktet, det datum eller den period inom vilken säljaren åtar sig att leverera varorna, oavsett pris;
  • information om säljarens identitet, post-, telefon- och elektronisk kontaktinformation och aktiviteter, lagstadgade garantier, funktionalitet hos det digitala innehållet och eventuell annan information som kan krävas, funktionerna hos det digitala innehållet och, om så är fallet, dess kompatibilitet, förekomsten och villkoren för garantier och andra avtalsvillkor.

Artikel 4 - Beställningen

Köparen har möjlighet att göra sin beställning online, från den online katalogen och med hjälp av formuläret som visas för varje produkt, inom ramen för tillgängliga lagren.

Köparen kommer att informeras om eventuell otillgänglighet för den beställda varan.

För att beställningen ska godkännas måste köparen acceptera de nuvarande allmänna villkoren genom att klicka där det anges. Han/hon måste också välja adress och leveranssätt, samt slutligen bekräfta betalningsmetoden.

Försäljningen kommer att anses vara slutgiltig:

  • efter att bekräftelse på att beställningen har accepterats har skickats till köparen av säljaren via e-post;
  • och efter att säljaren har mottagit hela beloppet.
  • En beställning innebär acceptans av priserna och beskrivningen av de produkter som finns till försäljning. Eventuella tvister i detta avseende kommer att behandlas inom ramen för eventuell återbetalning och de garantier som nämns nedan.

I vissa fall, särskilt vid bristande betalning, felaktig adress eller andra problem med köparens konto, förbehåller sig säljaren rätten att blockera köparens beställning tills problemet är löst.

För frågor angående uppföljning av en beställning kan köparen skicka ett e-postmeddelande till säljaren

på följande adress: contact@house-of-rugby.se eller kontakta honom via formuläret avsett för detta ändamål.

Artikel 5 - Elektronisk signatur

Den online angivna kreditkortsnumret av köparen och den slutliga bekräftelsen av beställningen kommer att betraktas som bevis på köparens samtycke:

  • Betalningsskyldighet för de belopp som ska betalas enligt beställningen;
  • signatur och uttrycklig acceptans av alla genomförda transaktioner.

Vid bedräglig användning av kreditkortet uppmanas köparen, så snart detta upptäckts, att kontakta säljaren via e-post på följande adress: contact@house-of-rugby.se eller via formuläret avsett för detta ändamål.

Artikel 6 - Orderbekräftelse

Säljaren tillhandahåller köparen en orderbekräftelse via e-post.

Artikel 7 - Bevis för transaktionen

De datoriserade registre som förs i säljarens system under rimliga säkerhetsvillkor kommer att betraktas som bevis på kommunikation, beställningar och betalningar mellan parterna. Arkivering av beställningar och fakturor sker på ett pålitligt och hållbart stöd som kan åberopas som bevis.

Artikel 8 - Information om produkterna

Produkterna som omfattas av dessa allmänna villkor är de som visas på säljarens webbplats och som anges som sålda och levererade av säljaren. De erbjuds inom ramen för tillgängliga lager.

Produkter beskrivs och presenteras med största möjliga noggrannhet. Om emellertid fel eller utelämnanden skulle inträffa i denna presentation kan säljarens ansvar inte åberopas.

Fotografierna av produkterna är inte avtalsenliga.

Artikel 9 - Pris

Säljaren förbehåller sig rätten att när som helst ändra sina priser men åtar sig att tillämpa de aktuella priser som anges vid tidpunkten för beställningen, under förutsättning av tillgång vid det datumet.

Priserna anges i euro. De inkluderar inte leveranskostnader, som faktureras separat och anges före bekräftelsen av beställningen. Priserna inkluderar den moms som är tillämpbar på beställningsdagen och eventuella ändringar i den tillämpliga momssatsen kommer automatiskt att återspeglas i produktpriserna i den online butiken.

Om en eller flera skatter eller avgifter, särskilt miljöavgifter, skulle skapas eller ändras, både uppåt och nedåt, kan denna ändring återspeglas i försäljningspriset på produkterna.

Artikel 10 - Betalningsmetod

Det är en beställning med betalningsskyldighet, vilket innebär att placeringen av beställningen innebär att köparen måste betala.

För att betala sin beställning har köparen, efter eget val, alla de betalningsmetoder som säljaren erbjuder och som listas på säljarens webbplats. Köparen garanterar säljaren att han/hon har de behörigheter som krävs för att använda den betalningsmetod som valts vid bekräftelsen av beställningen. Säljaren förbehåller sig rätten att avbryta alla beställningsbehandlingar och leveranser om betalningsautoriseringen via kreditkort avslås av officiellt ackrediterade organisationer eller vid bristande betalning. Säljaren förbehåller sig rätten att vägra leverans eller att fullfölja en beställning från en köpare som helt eller delvis inte betalat en tidigare beställning eller där en betalningstvist pågår.

Betalningen av priset sker helt och hållet den dag då beställningen görs, enligt följande metoder:

  • kreditkort
  • paypal

Artikel 11 - Produkternas tillgänglighet - Återbetalning - Upplösning

Förutom vid force majeure eller under perioder av stängning av den online butiken som klart meddelas på webbplatsens startsida, kommer leveranstiderna, inom ramen för tillgängliga lager, att vara de som anges nedan. Leveranstiderna räknas från den dag då beställningen registrerades, enligt den e-postbekräftelse som skickades.

För leveranser i Frankrike och Korsika är tiden 7 arbetsdagar var som helst i Frankrike, beroende på det valda leveranssättet, om dina produkter finns i lager i våra lokaler. Leverans kan åta upp till 7 till 15 arbetsdagar om de valda produkterna måste beställas från en eller flera av våra leverantörer, från den dag som följer dagen då köparen lade sin beställning, enligt följande metoder: La Poste och dess Colissimo-tjänst. Och även Chronopost-service. Senast kommer tiden att vara 30 arbetsdagar efter ingåendet av avtalet.

För leveranser till DOM-TOM eller andra länder kommer leveransmetoderna att specificeras för köparen från fall till fall.

Vid bristande efterlevnad av den överenskomna leveransdatum eller tidsfristen, ska köparen, innan avtalet hävs, begära att säljaren fullföljer inom en rimlig ytterligare tid.

Om säljaren inte fullföljer inom denna ytterligare period har köparen rätt att dra sig ur avtalet.

Köparen måste genomföra dessa successiva formaliteter genom rekommenderat brev med mottagningsbevis eller genom ett skriftligt dokument på ett annat beständigt medium.

Avtalet kommer att anses ha upphört vid säljarens mottagande av brevet eller skrivelsen som informerar om detta upphörande, såvida inte säljaren har fullgjort under tiden.

Köparen kan dock omedelbart häva avtalet, om de ovan angivna datumen eller tidsfristerna utgör en väsentlig del av avtalet för honom/henne.

I detta fall, när avtalet hävs, är säljaren skyldig att återbetala köparen det totala beloppet som betalats, senast inom 14 dagar från det att avtalet hävdes.

Vid otillgänglighet för den beställda produkten kommer köparen att informeras så snart som möjligt och får möjlighet att avbryta sin beställning. Köparen kommer då att ha valet att begära återbetalning av det belopp som betalats inom 14 dagar senast för dem, eller att byta produkten.

Artikel 12 - Leveransvillkor

Leverans innebär överlåtelse av det fysiska innehavet eller kontrollen över varan till konsumenten. De beställda produkterna levereras enligt de metoder och tider som anges ovan.

Produkter levereras till den adress som köparen har angett på beställningsformuläret, och köparen måste se till att denna är korrekt. Eventuella paket som returneras till säljaren på grund av en felaktig eller ofullständig leveransadress kommer att skickas på köparens bekostnad. Köparen kan, på begäran, få fakturan skickad till faktureringsadressen istället för leveransadressen genom att välja det alternativ som ges för detta i beställningsformuläret.

Om köparen är frånvarande på leveransdagen, kommer leveranspersonen att lämna ett meddelande i brevlådan, vilket gör att paketet kan hämtas på angiven plats och tid.

Om originalförpackningen är skadad, trasig eller öppnad vid leverans måste köparen kontrollera varornas tillstånd. Om de har skadats ska köparen vägra paketet och ange en reservation på leveranskvittot (paket vägrat eftersom det öppnats eller skadats).

Köparen ska ange på leveransformuläret och i form av handskrivna reservationer med sin signatur eventuella avvikelser gällande leveransen (skada, saknad produkt jämfört med leveransformuläret, skadat paket, trasiga produkter …).

Denna kontroll anses vara genomförd så snart köparen, eller en av honom/henne auktoriserad person, har signerat leveranskvittot.

Köparen ska sedan bekräfta dessa reservationer via rekommenderat brev till transportören senast inom två arbetsdagar efter mottagandet av artiklarna och överföra en kopia av detta brev via fax eller enkel post till säljaren på adressen angiven i webbplatsens juridiska upplysningar.

Om produkterna behöver returneras till säljaren, måste de göras föremål för en återställningsbegäran till säljaren inom 14 dagar från leverans. Eventuella klagomål som görs utanför denna period kommer inte accepteras. Returen av produkten kan endast godtas om produkterna är i sitt ursprungliga skick (förpackning, tillbehör, instruktioner…).

Artikel 13 - Leveransfel

Köparen måste göra en anmälan till säljaren samma dag som leveransen eller senast den första arbetsdagen efter leveransen, om eventuella klagomål avseende leveransfel och/eller bristande överensstämmelse av produkterna i typ eller kvalitet jämfört med de uppgifter som återges på beställningen. Eventuella krav som görs efter denna tidsfrist kommer att avslås.

Anmälan kan göras, efter köparens val, via e-post på följande adress: contact@house-of-rugby.se eller via formuläret avsett för detta ändamål.

Eventuella krav som inte görs enligt de ovan definierade reglerna och inom tidsgränserna kan inte beaktas och befriar säljaren från allt ansvar gentemot köparen.

Vid mottagande av klagomålet kommer säljaren att tilldela ett byte-nummer för de berörda produkterna och meddela det via e-post till köparen. Utbytet av en produkt kan bara ske efter att byte-numret har tilldelats.

Vid leveransfel och/eller bristande överensstämmelse av produkterna i typ eller kvalitet jämfört med uppgifterna på beställningsformuläret, ska alla produkter returneras till säljaren som helhet och i sin ursprungliga förpackning, med Colissimo Recommandé, till följande adress:

SPACEFOOT SAS - Service Retour ZAC de Conneuil 2 Rue Lavoisier 37270 Montlouis-sur-Loire, FRANKRIKE

Kostnaderna för returen täcks av säljaren.

Artikel 14 - Ångerrätt

Tillämpning av ångerrätt

I enlighet med bestämmelserna i Konsumentlagen har köparen en period av 14 dagar från leveransdatumet av sin beställning, för att returnera en vara som inte passar och begära en byte eller återbetalning utan avgifter, förutom för returavgifterna som förblir köparens ansvar.

Returer ska göras i sitt ursprungliga tillstånd och vara kompletta (förpackning, tillbehör, instruktioner ...) vilket möjliggör deras återförsäljning i nytt skick, tillsammans med köpfakturan.

Skadade, smutsiga eller ofullständiga produkter tas inte tillbaka.

Ångerrätten kan utövas online, med hjälp av ångerformuläret som finns på denna webbplats. I detta fall kommer en bekräftelse på mottagandet på ett beständigt medium att omedelbart skickas till köparen. Någon annan metod för att deklarera ångerrätt accepteras. Den måste vara entydig och uttrycka avsikten att ångra sig.

Vid utövande av ångerrätten inom den nämnda tidsperioden återbetalas priset för de köpta produkterna och leveranskostnaderna.

Returavgifterna betalas av köparen.

Bytet (under förutsättning av tillgänglighet) eller återbetalningen kommer att genomföras inom 15 dagar, och senast inom 14 dagar från det att säljaren mottagit produkterna som returnerats av köparen under de angivna villkoren.

Undantag

  • Enligt artikel L221-28 i Konsumentlagen kan ångerrätten inte utövas för avtal om leverans av varor vars pris beror på fluktuationer på finansmarknaden utanför yrkesutövarens kontroll och som kan inträffa under ångertiden;
  • leverans av varor som gjorts enligt kundens specifikationer eller uppenbart anpassade;
  • leverans av varor som kan fördärvas eller har kort hållbarhet;
  • leverans av varor som har brutits av kunden efter leverans och som inte kan returneras av hygien- eller hälsoskäl;
  • leverans av varor som efter leverans och av sin natur är oskiljaktigt blandade med andra artiklar;
  • leverans av alkoholhaltiga drycker vars leverans är försenad mer än trettio dagar och vars värde avtalades vid avtalets ingående beror på fluktuationer på marknaden som ligger utanför handlarens kontroll;
  • underhåll eller reparationsarbete som måste utföras akut i konsumentens hem och som uttryckligen begärts av honom, inom begränsningen av reservdelar och arbete som strikt krävs för att hantera nödsituationen;
  • leverans av ljud- eller videoinspelningar eller datorprogram när de har brutits av konsumenten efter leverans;
  • leverans av en tidning, tidskrift eller magasin, utom abonnemang på dessa publikationer;
  • leverans av digitalt innehåll som inte tillhandahålls på ett materiellt stöd vars genomförande påbörjats efter konsumentens uttryckliga godkännande och uttryckliga avstående från sin ångerrätt.

Artikel 15 - Leverans och retur

Alla våra villkor och policys rörande leverans och retur är tillgängliga via vår sida: Leveranser och Returer

Artikel 16 - Force majeure

Alla omständigheter utanför parternas kontroll som förhindrar att deras förpliktelser fullgörs under normala förhållanden anses vara orsaker till befrielse från parternas förpliktelser och leder till deras paus.

Den part som åberopar de ovan nämnda omständigheterna måste omedelbart meddela den andra parten om deras inträffande och försvinnande.

Som force majeure kommer alla faktorer eller omständigheter att betraktas som oemotståndliga, externa för parterna, oförutsägbara, oundvikliga, oberoende av parternas vilja och som inte kunde förhindras av dem, trots alla rimligt möjliga ansträngningar. Uttryckligen anses händelser som force majeure eller oförutsedda händelser, i tillägg till de som vanligtvis erkänns av domstolarna och tribunalerna i Frankrike: blockade av transportmedel eller leveranser, jordbävningar, bränder, stormar, översvämningar, blixtnedslag, driftstopp i telekommunikationsnäten eller specifika svårigheter relaterade till telekommunikationsnät utanför kunderna.

Parterna kommer att samlas för att granska händelsens påverkan och enas om villkoren under vilka avtalet kommer att fortsätta. Om force majeure-fallet varar längre än tre månader kan dessa allmänna villkor upphöra av den skadade parten.

Artikel 17 - Immateriell egendom

Innehållet på webbplatsen förblir säljarens egendom, den enda innehavaren av de immateriella rättigheterna till detta innehåll.

Köparna åtar sig att inte göra något bruk av detta innehåll; all total eller partiell reproduktion av detta innehåll är strikt förbjuden och kan utgöra ett intrång.

Producenten av produkten förblir ägaren av alla immateriella rättigheter relaterade till produkten, inklusive de som görs på begäran av kunden.
Kunden får därför inte reproducera produkten utan skriftligt godkännande eller föregående tillstånd från tillverkaren, vilket kan vara föremål för en ekonomisk ersättning.

Artikel 18 - Databehandling och frihet

De personuppgifter som tillhandahålls av köparen är nödvändiga för behandlingen av hans/hennes beställning och utfärdande av fakturor.

De kan kommuniceras till säljarens samarbetspartners som ansvarar för genomförande, behandling, hantering och betalning av beställningarna.

Köparen har en permanent rättighet till tillgång, ändring, rättelse och invändningar mot information som rör honom/henne. Denna rättighet kan utövas under villkoren och enligt metoderna som definieras på webbplatsen House of Rugby.

Artikel 19 - Partiell ogiltighet

Om en eller flera bestämmelser i dessa allmänna villkor anses vara ogiltiga eller deklareras som sådana enligt lag, förordning eller efter en slutgiltig dom från en behörig domstol, kommer de andra bestämmelserna att behålla sin fulla giltighet och omfattning.

Artikel 20 - Ingen avstående

Att en av parterna inte utnyttjar ett brott av den andra parten mot någon av de åtaganden som avses i dessa villkor ska inte tolkas som ett avstående från den berörda skyldigheten för framtiden.

Artikel 21 - Rubrik

Vid svårigheter med tolkning mellan någon av rubrikerna till de klausuler som föreskrivs och någon av klausulerna kommer rubrikerna att förklaras som ogiltiga.

Artikel 22 - Avtalets språk

De nuvarande allmänna försäljningsvillkoren är skrivna på franska. Om de översätts till ett eller flera utländska språk, kommer endast den franska texten att anses som autentisk i händelse av tvist.

Artikel 23 - Medling och lösning av tvister

Köparen kan hänvisa till en konventionell medling, särskilt med kommissionen för konsumentmedling eller med befintliga myndigheter för sektorsmedling, eller med något alternativt tvistlösningssätt (t.ex. förlikning) vid tvist. Namn, kontaktuppgifter och e-postadress till medlaren finns på vår webbplats.

I enlighet med artikel 14 i förordning (EU) nr 524/2013 har EU-kommissionen inrättat en plattform för lösning av online tvister, som underlättar oberoende utomrättslig lösning av online tvister mellan konsumenter och proffs inom Europeiska unionen. Denna plattform är tillgänglig på följande länk: https://webgate.ec.europa.eu/odr/.

Artikel 24 - Tillämplig lag

De nuvarande allmänna villkoren underkastas tillämpning av fransk lag. Den behöriga domstolen är den rättsliga domstolen.

Detta gäller både för sakfrågor som för formfrågor. Vid tvist eller krav kommer köparen i första hand att vända sig till säljaren för att få en vänskaplig lösning.

Artikel 25: Tillbakadragande av produkter

Säljaren förbehåller sig rätten att initiera en tillbakadragnings- eller återkallandeprocedur för en eller flera produkter som levererats till köparen, som beställts av tillverkaren av de berörda produkterna eller av en behörig administrativ myndighet.
I detta fall kommer säljaren att inleda informationsåtgärder relaterade till den aktuella återkallandeproceduren, om så behövs, de som föreskrivs av den behöriga administrativa myndigheten, och specificera dess villkor: berört produkt(er), anledning(ar) till återkallandet, villkor för återlämnande/återställande av de berörda produkterna.
När det berörda återkallandet har genomförts kommer säljaren att publicera det på den officiella webbplatsen https://ec.europa.eu/safety-gate/#/screen/home. Denna webbplats informerar konsumenter om återkallanden av produkter, livsmedel eller djurfoder som motiverats av säkerhetsskäl.
Det är köparens ansvar att följa de föreskrivna åtgärderna angående de produkter som han/hon har i sin besittning och som omfattas av den inledda återkallandeproceduren.
För alla förfrågningar relaterade till den berörda återkallandeproceduren kan köparen kontakta säljarens kundservice.